marți, 24 mai 2016

DESCOPERĂ Prețul banilor. Ce este cu adevărat cursul valutar

foto: Economica.net
Tot ce este o țară, economic și politic, se concentrează în prețul monedei acelei țări, exprimat în moneda alteia. Acest preț se mai cheamă și curs valutar și exprimă diferența de forță dintre țările ale căror monede le comparăm.

Vă amintitiți că Banul este o marfă. Povestesc în Burcash.ro, mai departe, despre această marfă afurisită și despre prețul banilor în altă monedă, după ce am descoperit mai înainte că și dobânda este un preț al banilor, dar în lei. „Dobânda este prețul care trebuie plătit pentru utilizarea unei sume de bani pentru o anumită perioadă, mai precis pentru suma pe care un împrumutat (debitor) o plătește unui împrumutător (creditor), pentru banii împrumutațiˮ.

Cu ce altceva ar trebui să mai putem cumpăra bani, dacă nu cu alți bani?

Pot cumpăra lei cu alți lei, dacă vreau să completez ce am economisit și să-mi iau o mașină nouă?  Am văzut asta: prețul leului în lei este dobânda, dar – vezi bine!, am luat leii aceia pe datorie. Dobânda seamănă mai mult cu un preț de leasing, mai degrabă, căci dau marfa înapoi. Ca marfa să fie a mea, este altă poveste!



Dar dacă mi-a trimis un frate niște euro, de prin străinătatea pe unde lucrează el, pot să cumpăr niște lei cu ei?

Poți, domnule! mi se spune.  N-ai auzit de case de schimb valutar?!

Despre misterele prețurilor banilor, măsurate cu alți bani, se cuvine să citiți mai departe în Burcash.ro, căci lor le-am promis exclusivitatea.

Aici să mai spun doar că Totul intră în preț.

Dacă politicienii decid să scadă taxele, să mărească salariile minime și să lasă astfel poporului mai mulți lei de cheltuială – nu înseamnă că toate astea sporesc oferta de lei? Și atunci, nu crește prețul euro în lei? Ba da, pentru că mai mulți, oameni și firme, vor avea mai mulți bani la dispoziție și vor dori să cumpere mai mulți euro, din diferite motive. Iar cine are euro nu îi va vinde mai ieftin, căci nu este fraier, ci mai scump. Prețul / cursul euro crește.

Alegerile dintr-o țară influențează prețul monedei acelei țări. Dacă alegerile sunt câștigate de cineva în care piețele nu au încredere că pot gospodări bine economia – atunci cumpărătorii de lei vor da mai puțini euro pe aceștia.

Tot ce este o țară din punct de vedere economic se concentrează în prețul monedei ei exprimat în altă monedă. Mai precis, acel preț exprimă diferența de forță, la un anumit moment dat, dintre cele două țări ale căror monede le comparăm.

Unul dintre cei mai mari datornici ai lumii este acea țară numită SUA. Cu toate acestea, dolarul este una dintre cele mai puternice monede ale lumii.

Vorbim data viitoare despre economisire și investiții.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu