vineri, 18 decembrie 2015

Se schimbă regulile RCA. Care sunt propunerile Consiliului Concurenței și ale Autorității de Supraveghere Financiară

Autoritatea Supraveghere Financiară (ASF) solicită societăților de asigurări eliminarea unor coeficienți de majorare a tarifelor care sunt aplicați "prea general", potrivit unui document trimis asiguratorilor.

La rândul său, Consiliul Concurenţei  (CC) a identificat recent la societățile de asigurare “probleme cu impact concurenţial” în domeniul asigurărilor auto.

Autoritatea Supraveghere Financiară (ASF) le-a cerut celor nouă societăți de asigurare, autorizate să vândă RCA, să reanalizeze modul de calcul al tarifelor și să trimită Autorității noile prețuri până la 31 decembrie.


De asemenea, ASF obligă asiguratorii să le explice public clienților lor "care sunt motivațiile modificărilor substanțiale în politica de tarifare".

„Anumite creșteri bruște și concertate de tarife, operate pe anumite segmente, au ridicat mari semne de întrebare", a transmis ASF firmelor care fac asigurări de răspundere civilă auto (RCA), printr-o scrisoare citată de Profit.ro.

În calculul primelor RCA  nu sunt incluse  criterii cum ar fi puterea motorului sau vechimea în trafic a șoferului, iar sistemul bonus/malus, în loc să facă diferența dintre șoferii predispuși la accidente de cei cuminți, este aproape ignorat.

ASF cere asigurătorilor să nu mai utilizeze coeficientul de majorare pe baza codului CAEN, aplicat pentru toate firmele care dețin respectivul cod, indiferent de tipul activității de transport pe care o desfășoară.

Firmele de asigurare ar urma să elimine sau să limiteze componenta de cost Carte Verde în cazul vehiculelor care nu pot părăsi țara (troleibuze, tramvaie, autobuze, de exemplu).

Asigurătorii nu vor mai putea să includă costurile generate de întârzierile la plată în calculul daunalității (raportul dintre venituri și plăți, în funcție de care este calculat și prețul), întrucât costurile respective nu țin de acțiunile întreprinse de clienți.

Calculul primei RCA va trebui să includă, însă, criterii de tip calitativ, cum ar fi eventuale cursuri de condus preventiv absolvite de șoferi sau vechimea pe care aceștia o au în trafic. Pe de altă parte, ASF recomandă și utilizarea unor criterii calitative în ceea ce privește automobilul, cum ar fi, de exemplu, dacă acesta are sau nu ITP.

La rândul său, Consiliul Concurenței (CC) a incriminat “unele practici care pot crea avantaje competitive artificiale unor societăți”:

- specularea gradului redus de cunoaștere al asiguraților cu privire la drepturile lor  „și forțarea unor plăți parțiale ale despăgubirilor;

- interpretarea de o manieră proprie a condițiilor de producere a accidentului auto, astfel încât să nu despăgubească victima accidentului”.

CC propune unele modificări legislative  asemănătoare cu cele ale ASF aduse de Autoritatea de Supraveghere Financiară. "Societățile de asigurare autorizate să practice asigurări de răspundere civilă pentru autovehicule să evalueze mai precis riscul de daună".

Evaluara mai precisă s-ar putea face "prin adoptarea de noi criterii tarifare (de exemplu, vechimea permisului de conducere și puterea motorului), dar și prin implementarea unor segmentări mai fine pentru criteriile tarifare deja utilizate (de exemplu, în ceea ce privește vârsta persoanei asigurate)".

Altă recomandare a CC  vizează extinderea asigurării de răspundere civilă și transformarea într-un produs hibrid, aflat la granița dintre asigurările RCA și CASCO, prin acoperirea de riscuri suplimentare și includerea unor servicii conexe din partea societăților de asigurare", arată Consiliul Concurenței.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu