luni, 21 decembrie 2015

Relația cu băncile se schimbă "repede înainte", Angajații băncilor sunt amenințați de roboți. Ce amenințări vor suferi clienții lor?

În 10 ani, angajaţii băncilor vor deveni de nerecunoscut și, în general, vor fi niște roboți. Softuri.

Circa 47 % din meseriile bancare actuale sunt supuse riscului de a fi automatizate, cel puțin în economiile avansate, potrivit EY “Global Banking Outlook 2016 -Transforming talent – The banker of the future”.

Amenințarea nu este însă mult prea diminuată în țări ca România, al cărui sistem bancar este dominat de mari grupuri bancare din țări avansate, cae își vor adapta la noile tendințe de costuri și rețelele de la noi.

Self banking-ul este deja practicat de trei mari bănci din România. Și există deja două bănci cu servicii exclusiv digitale.



Doar costurile crizei au amânat deocamdată procesul, care este inevitabil. Iar clienții băncilor va trebui să se adapteze, altfel totul îi va costa și pe ei mult mai mult. Nu sunteți deja victimele comisioanelor mult mai mari “la ghișeu”.

Amenințarea digitală

Dacă băncile vor să rămână “o industrie” viabilă, va trebui să-și automatizeze tot mai mult serviciile.

"Impactul disruptiv al universului digital va face de nerecunoscut bancherul de mâine", spune studiul citat.  Ce vom mai recunoaște din noi înșine, clienți fiind - asta este altă poveste. Având tot mai puțin de a face cu oamenii, vom fi tratați, probabil, tot mai nemilos.

“Roboţii nu vor putea înlocui bancherii de investiţii şi analiştii financiari în următorii ani, dar nu poate fi contestat faptul că tehnologia în ansamblul ei, incluzând aici şi robotizarea, are deja un impact de natură transformaţională. Băncile vor avea nevoie de o forţă de muncă adaptabilă, "intrapreneurială", caracterizată de diversitate de gândire, care promovează inovaţia. În prezent, puţine bănci dispun de o asemenea forţă de muncă, iar cele mai multe vor fi nevoite să şi-o construiască”, spune Bill Schlich, , Lider al diviziei EY Global Banking & Capital Markets.

EY (o succesoare a Ernst &Young) este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 212.000 de angajaţi în peste 700 de birouri din 150 de ţări şi venituri de aproximativ 28,7 miliarde de USD în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2015. EY are peste 650 angajaţi în România şi Republica Moldova.

Până în anul 2025, “milenialii (probabil, cei născuți în acest mileniu, n.r.) vor reprezenta 72% din forţa de muncă globală, spune studiul citat. Ei vor face jocurile".

“Prin dotarea consilierilor financiari cu tablete, de exemplu, băncile au putut să reducă riscurile asociate erorilor din procesul de vânzare a produselor, să diminueze timpul alocat de consilieri completării de formulare de hârtie şi să furnizeze clienţilor sfaturi şi acces la o gamă mai mare de produse față de cea oficial disponibilă," explică Bill Schlich.

Cum linia de demarcaţie dintre aceste două aplicaţii ale tehnologiei se estompează şi roboţii încep să dezvolte abilităţi creatoare de rezolvare a problemelor, asemănătoare fiinţelor umane, un număr din ce în ce mai mare de sarcini complexe poate fi realizat doar de tehnologie, spune studiul.

Mai departe citez din studiu.

“Băncile ar trebui să înfiinţeze grupuri de lucru, care să includă personal de resurse umane şi tehnologic, care să traseze o hartă a rolurilor în organizaţie cu paşi de urmat în fiecare proces şi care să identifice ţinte probabile pentru viitoare automatizări.

În viitor, funcţiunile de HR nu vor sprijini doar managementul resurselor, ci vor avea rolul de a mobiliza inteligenţa. Pentru a obține o astfel de schimbare, liderii din bănci trebuie să admită că, deşi succesul nu poate fi obţinut rapid, remodelarea forţei de muncă este mult mai importantă decât câştigurile din trimestrul următor şi reprezintă un aspect important al moştenirii pe care o lasă în urma lor.

Patru paşi pentru viitorii bancheri 

Patru tipuri de acţiuni pot ajuta băncile să se asigure că angajaţii lor vor dispune de aptitudinile necesare pentru a dezvolta activități de succes în lumea de mâine:

1. Evaluarea impactului puternic disruptiv al tehnologiei asupra forţei de muncă din mediul bancar

2. Înţelegerea aşteptărilor unei noi generaţii de bancheri

3. Schimbarea culturii pentru a încuraja diversitatea de gândire

4. Cultivarea şi delegarea de putere către o forţă de muncă de natură colaborativă

Pe măsură ce tehnologia revoluționează structura forței de muncă din mediul bancar – prin eliminarea, schimbarea şi crearea de noi roluri în întreaga industrie – băncile trebuie să evolueze în ritm cu tehnologia. În acelaşi timp, o nouă generaţie de angajaţi aduce cu ea noi aşteptări".


Studiul Global Banking Outlook 2016 pe scurt este accesibil AICI
și în materialul video de AICI

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu